۱۵ ترفند کلیدی در حل مسئله
مهمترین کار یک مشاور حل مسائل سازمانی است که توسط کارفرما به او ارجاع میشود. دربارهی فرایند حل مسئله بارها صحبت شده است. فرایند حل مسئله شامل فعالیتهایی چون: تعیین مسئله، شناخت مسئله، ریشهیابی مسئله، تدوین راهحلهای احتمالی و ارزیابی و انتخاب راهحل برتر است. هر یک از این فعالیتها در جای خود دارای نکات بسیار ریز و مهمی هستند. در همین راستا در این پست به چند ترفند کلیدی در حل مسئله اشاره میشود. این ترفندها بهنوعی جزئیات کلیدی فرایند حل مسئله را تشریح میکنند:
- پیش از هر کار، ابتدا مسئله را تعریف کنید.
- فقط برای حل مسائلی زمان بگذارید که واقعا اهمیت دارند.
- هر فرضیهای در مورد هر چیزی که دارید را آزمایش کنید (حتی اگر بیربط به نظر میرسد.)
- معیارهای ارزیابی تعیین کنید (بهویژه برای پاسخ به این سؤال: مسئله کی حل شده است؟)
- متغیرهای درست را برای حل مسئله بسنجید.
- از مهارتهای مدیریت پروژهی خود استفاده کنید (حل یک مسئلهی بزرگ، یک پروژه است.)
- به دنبال افراد دارای راهحل باشید نه افراد صاحب مسئله!
- بهخوبی ارتباط برقرار کنید.
- از درمانهای مقطعی و کوتاهمدت بپرهیزید؛ علل واقعی و اساسی را بیابید و درمان کنید.
- راهحلهای اثربخش را انتخاب کنید و راهحل منتخب را بهصورت کامل اجرا کنید.
- تعهداتتان را بهصورت کامل اجرا کنید.
- همهی کارها ضروریاند؛ هیچ چیزی اضافی نیست.
- برای مقابله با اشتباهات برنامه داشته باشید.
- معیار تکمیل و استاندارد فعالیتهای مربوط به فرایند حل مسئله را مشخص کنید.
- از کسانی که به شما در حل مسئله کمک میکنند، تشکر کنید.
منبع:
+ نوشته شده در چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۸/۱۰ ساعت ۷:۴ ب.ظ توسط
|