سوالات رایجی که در یک مصاحبه شغلی پرسیده می شود

- از خودتان برایمان بگویید
این سوال اولین سوالیه که  معمولا از شما می‏پرسن که این جوری جواب می دین:
مشخصات اسمی، تحصیلات، سابقه کاری، تخصص، چگونگی عملکرد، افتخارات و هر چیزی تو این مایه ها که حداکثر در عرض ۲ دقیقه (مختصر و مفید) باید تموم کنین. باید دقت کنین که در پاسخ به سوالات نباید حاشیه برین. در ضمن یادتون باشه که مسائل و مشکلات ما به خودمون مربوطه نه به محیط شغلمون. ضمنا فراموش نکنین که این سوال برای گرم کردنه.
۲- از ما چه می‏دانید و چرا ما را برگزیدید
این جا باید کمی دقت کنین و از قبل اطلاعاتی را راجع به این اداره یا کارخانه کسب کنین. ترجیحا مزایای شغل مورد نظر رو بگین و بعلاوه آیندۀ شغلی، اهداف کاری، مشکلات و موانع و … رو هم بد نیست که عنوان کنین.
۳- چرا شغل قبلی خود را رها کردید
این سوال برای اینه که ببین شما چجور روحیه ای دارین پس ترجیحا در مورد شغل قبلی انتقاد و بدگویی نکنین و سعی کنین به مصاحبه‏کننده بفهمونین که تنوع طلبی و میل به پیشرفت اولین هدف تغییر شغلتون بوده. (البته شما که راست می گین و حقوق و مزایا هیچ تاثیری نداره!!!)
۴- شما چه کاری از دستتان بر می‎‏آید که فکر می‏کنید بهتر از دیگران می‏توانید و یا چرا فکر می‏کنید برای این کار مناسب هستید
بهتره در جواب این سوال به چند مورد از استعدادهاتون اشاره کنین مثلا اگر کار صنعتیه، به مهارتهای فنیتون اشاره کنین و اگر کار نرم افزاریه به مهارتهای مطالعه و … .
۵- آیا شغل دومی هم دارید

داشتن شغل دوم با این مخارج بالای زندگی جرم نیست اما گفتنش هیچ فایده‏ای در یک مصاحبه نداره. پس ترجیحا وانمود کنین که تمام تمرکز شما بر روی همین شغل اوله.

ادامه نوشته

تجربه یك شركت ژاپنی در استخدام - نوآوری در جذب منابع انسانی

همواره جذب و بكار گیری نیروی انسانی از مسائل حساس و مهم در سازمانها می باشد. راه های گوناگونی تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است همچون آزمون كتبی و مصاحبه. اما با توسل به خلاقیت، راههای بیشماری وجود دارد كه می تواند ریسك یك استخدام مطلوب را به حداقل برساند. در این مقاله به یكی دیگر از این روشهای نو در جذب نیرو اشاره می كنیم و به تحلیل این شیوه خاص می پردازیم.

به تازگی یک شرکت ژاپنی، کوهپیمایی را یکی از شروط استخدام و قبول کارمند قرار داده است. این یکی از خلاقانه ترین تصمیماتی است که تا حالا در زمینه منابع انسانی و جذب و استخدام نیروی پرسنلی به گوش رسیده است. وقتی با دقت بیشتری در تار و پود این شرط عجیب و غریب استخدامی بنگریم می توانیم به پیامدها و نکات ارزنده این تصمیم پی ببریم. این شرط از چندین زاویه و با تکیه بر چندین صفت مشخصه مثبت، مسائلی را در ابعاد گوناگون اجتماعی، فکری، جسمی و فرهنگی به ما نشان می دهد که ما در ذیل به 11 مورد آن اشاره ای مختصر می کنیم.

شرایط فیزیکی: اولین و شاید ساده ترین برداشت از این حرکت پی بردن به وضعیت جسمانی افراد یا همان سلامتی و تندرستی فیزیکی خواهد بود. چه امری از این مهم تر که بنیادی ترین سرمایه یک سازمان از سلامت و تندرستی کافی برخوردار باشد.

انعطاف پذیری: در وحله نخست همین که این افراد شرط غیر معمول استخدامی این شرکت را نسبت به وضعیت عادی دیگر شرکت ها ترجیح داده اند، روحیه انعطاف پذیری آنها می باشد. مطمئناً وجود این پرسنل، سازمان را در پویایی همیشگی قرار می دهد زیرا آنان قدرت سازگاری با هر شرایطی را دارند و پذیرای تغییرات سازمانی خواهند بود.

ادامه نوشته

9 راه حل برای مدیریت زمان

با این عقیده که هیچ وقت برای هیچ کاری دیر نیست، موافقیم ولی باید بپذیریم که زمان بی نهایت نیست و تا به خودمان بجنبیم فرصت ها را از دست داده ایم.
به گزارش جهان، مجله تپش به مقدمه بالا اضافه كرد: برای از دست دادن فرصت ها قرار نیست همیشه ماه ها و سال ها را تلف کنیم، از دست دادن همین ثانیه های دم دست هم می تواند بعضی فرصت ها را برای همیشه از بین ببرد. خلاصه اینکه اگر بخواهیم زندگی را مدیریت کنیم و از آرزوهای کوچک و بزرگمان جا نمانیم باید از همین ساعت هایی که در آن هستیم، شروع کنیم و یاد بگیریم چطور مدیر زمان خود باشیم.


● همه چیز را بنویسید:


قبل از هر چیز باید روشی که در حال حاضر از زمان خود استفاده می کنید را تحلیل و بررسی کنید. ممکن است به دلیل تکرار روزمره نتوانید دقیقا زمان های اتلاف وقت خود را بشناسید، به همین دلیل بهتر است از یک دفترچه یادداشت برای ثبت دقیق وقایع روزمره استفاده کنید. پس از ثبت وقایع هنگام تجزیه و تحلیل آنها خودتان متوجه فعالیت های غیرضروری خواهید شد. اصلا نگران نباشید همین که شروع به مدیریت زمان خود کنید، متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد.


ادامه نوشته

ده روش برای افزایش انگیزه کارمندان

اقتصاد امروز جهان نشان داده است که کسب و کارهای کوچک به راحتی نمی‌توانند حرفی برای گفتن در بازار داشته باشند. آنها برای اینکه بتوانند خودشان را در بازارهای رقابتی زنده نگاه دارند، باید ملاحظات زیادی داشته باشند.


یکی از این ملاحظات به کارمندان این شرکت‌های کوچک مربوط می‌شود. استخدام و اخراج کارمندان یکی از مسائل هزینه‌بر است. این کار وقت زیادی را نیز از کل شرکت می‌گیرد. امروزه یکی از نکات مهم موفقیت در هر کسب و کاری حفظ کارمندان موفق است. آیا توانسته‌اید به کارمندانتان انگیزه لازم برای ادامه فعالیت را بدهید؟ چگونه می‌خواهید کارمندان خودتان را حفظ کنید؟ در زمینه اشتغال یک قاعده طلایی وجود دارد: اهداف کارمندان همان اهداف شرکت هستند. این قاعده معنای دیگری نیز دارد: شکست و پیروزی شرکت به معنای شکست و پیروزی کارمند است و شکست و پیروزی کارمند به معنای شکست و پیروزی شرکت است. اگر فرد شکست بخورد، جمع نیز به تباهی کشیده خواهد شد و اگر جمع به موفقیت دست یابد، فرد نیز سربلند خواهد شد. وقتی اهداف و برنامه‌های شرکت و کارمند با همدیگر تطابق داشته باشند، آنگاه می‌توان انتظار یک همکاری بلندمدت را داشت. همواره باید به خاطر داشت که اگر قاعده طلایی (اهداف کارمندان = اهداف شرکت) به هم بخورد، آنگاه کارمندان فرصت‌ها و آمالشان را در شرکتی دیگر دنبال خواهند کرد. پس ما در اینجا 10 راه برای افزایش انگیزه‌های کارمندان و حفظ قاعده طلایی معرفی می‌کنیم.

ادامه نوشته

مردانه بازی کن زنانه پیروز باش

 

امروزه در ایران کار گروهی به یک گره تبدیل شده است. برای بسیاری شرکت در یک امر گروهی چیزی شبیه به یک فاجعه است. این مسئله می تواند دلایل زیادی داشته باشد ؛ تصور نمی کنم بتوان آن را به پیشینه تاریخی نسبت داد چه بسا در گذشته در هنگام برگزاری آیین ها و مناسک و اعیاد که همگی آن ها به صورت گروهی برگزار می شد انواع بازی های گروهی رایج بود. و کودکان به خصوص پسران از همان ابتدا شیوه رفتار در یک گروه را می آموختند .

اما امروز این سنن و بازی ها فراموش شده اند و مردم در دایره کوچک و خود ساخته ی خود سردر گم و حیرانند.

کتاب مردانه بازی کن زنانه پیروز باش کتابی است که زن خبرنگاری به نام گیل اوانز با این پیش فرض که در امریکا مردان خود اصول مشارکت در یک کار گروهی را می دانند ، برای زنانی که می خواهند در اجتماع حضور فعال و موفقی داشته باشند تالیف شده است.

ادامه نوشته

نوآوري در آموزش عالي (برپايه مدل بالدريج)

چكيده:

پيشرفتهاي تکنولوژيک، بالا رفتن انتظارها و تغييرهاي جمعيتي دانشجويان، تقاضا هاي ذينفعان براي پاسخ گويي و ابزارهاي جديد، ارائه مطالب آموزشي همگي چالشهاي کنوني هستند که نياز به نوآوري در آموزش عالي را ضروري مي كنند. روبه‌رو شدن با اين چالش ها مشکل بسيار بزرگي است که نتيجه آن دستيابي به محيطي داراي منابع مالي محدود مي باشد و روشن است که موسسات آموزشي بايد روشهاي سنتي فعاليتهاي خود را مورد بازبيني قرار داده، به منظور ماندگاري سازمان در زمان حال و آينده اقدام به کارگيري روش‌ها و فنون جديد كنند. نوآوري، عبارت است از تغييري معني دار که براي بهبود خدمات و فرايند هاي سازماني و ايجاد ارزشهاي جديد براي ذينفعان سازمانها صورت مي‌گيرد و براي دست يابي به ابعاد جديد عملکرد بر رهبري سازمان تمرکز دارد.تاکيد دپارتمانهاي حوزه تحقيق و توسعه براي نوآوري در موسسات آموزش عالي به منظور ارتقاء ارزش آموزشي براي دانشجويان و بهبود اثربخشي تمامي فرايندهاي يادگيري محور و کارايي فرايند هاي پشتيبان، رويه هاي يادگيري محور امري حياتي و ضروري است. دانشکده‌ها و دانشگاهها بايد به گونه اي مديريت و رهبري شوند که نوآوري به عنوان يک فرهنگ و بخش طبيعي فعاليتهاي روزانه درآمده و به عنوان دانش افزوده براي همه اعضاي هيئت علمي و دانشکده مطرح شود؛ توانايي تسريع در انتشار و تبديل اين دانش به سرمايه که محرکي براي بهبود آموزشي مي باشد، امري ضروري است. پيشبرد و هدايت حرکت نوآوري ، اجرا و پيگيري اصلاحات و بهبودها اغلب براي بسياري از دانشکده ها و دانشگاهها بي‌نهايت مشکل است. در برخي موارد، هر موسسه آموزشي ممکن است روشي ويژه به خود داشته باشد که تا اندازه اي نوآورانه است.

ادامه نوشته

عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان

چکیده: تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی انسان ها به عنوان کارمند در سازمان ها انجام شده است. این مقاله از نوع تحقیقات توسعه بوده و روش انجام آن پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای می باشد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری بوده است. به طور کلی اخلاقیات در سازمان ها به عنوان سیستمی از ارزش ها و بایدها و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص و عمل بد از خوب متمایز می شود. به طور کلی انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل می دهد. ممکن است همین افراد وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار می گیرند عواملی موجب شود که پندار، گفتار و رفتار متفاوتی از بعد فردی سر بزند که این ویژگی های انسانی بر روی میزان کارایی و اثر بخشی سازمان تاثیر بگذارد. از طرفی اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد می تواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد. لذا در تحقیق حاضر به منظور شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارمندان پس از بیان مسئله و ادبیات نظری تحقیق؛ ضرورت و اهمیت اخلاق از دیدگاه اسلامی تشریح شده و سپس با بررسی و جمع بندی مدل های مختلف در زمینه رفتار اخلاقی در سازمان؛ یک مدل جامع و مفهومی با سه سطح بیرونی سازمان؛ داخلی سازمان و فردی ارائه شده و در ادامه اجزای آن تشریح شده است.
ادامه نوشته