ترس عقبماندن از همتايان خود قدرتمندترین عامل انگیزشی در محل کار
هر پدر یا مادری میتواند به شما بگوید که اگر به یک فرزند خود شکلات بزرگی بدهید و سپس به سمت فرزند دیگر خود رفته و شکلات بزرگ تری به او بدهید، مطمئنا شادی و خوشی تبدیل به خشم میشود. ناگهان آنچه باید عامل لذت و شادی باشد تبدیل به یک بیعدالتی بزرگ میشود. «چرا شکلات او بزرگتر از شکلات من است؟ این منصفانه نیست!»
![]() |
توانمند سازی کارکنان کلید افزایش بهره وری
ضرورت توانمندسازی کارکنان در سازمان ها :
سازمان های امروز تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش و وجود منابع محدود و “ زیر فشارهای زیادی قرار دارند. پس از سال ها تجربه، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه بالا برخوردار باشد. منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهند. بین سرمایه انسانی و بهره وری در سازمان ها رابطه ای مستقیم وجود دارد.
نیاز به چابکی در مدیریت سازمان
در بازار رقابتی، نیاز مبرمی به توسعه و بهبود انعطافپذیری و نیز پاسخگویی سازمان وجود دارد. امروزه بسیاری از سازمانها و شرکتها با رقابت فزاینده پایدار و نامطمئنی روبهرو هستند که به واسطه نوآوریهای تکنولوژیکی، تغییر محیطهای بازاری و نیازهای درحال تغییر مشتریان، شدت یافته است. این وضعیت بحرانی موجب اصلاحات عمدهای در چشمانداز استراتژیک سازمان، اولویتهای کسب وکاری، و بازبینی مدلهای سنتی و حتی مدلهای نسبتاً معاصر شده است.
افزایش کارایی بازار رقابتی تغییر فرایندها تغییرات توسعه و بهبود ثبات سازمان دوره عمر محصول رقابت سازمان سازمان مجازی فناوری اطلاعات نیازهای مشتری پارادایم پیشبرد چابکی کاهش قیمتها کسب و کار کنترل هزینه بهعبارتی میتوان گفت که: رویکردها و راهحلهای گذشته دیگر قابلیت و توانایی خود برای رویارویی با چالشهای سازمانی و محیط بیرونی را از دست دادهاند؛ یا بهتر است با رویکردها و دیدگاههای جدیدی جایگزین شوند. از اینرو، یکی از راههای پاسخگویی به این عوامل تغییر و تحول سازمانی چابکی (Agility) است. در واقع، چابکی، به عنوان پارادایم جدیدی برای مهندسی سازمانها و بنگاههای رقابتی است.
کایزن چیست
معنای کلمه ژاپنی کایزن، بهبود و جستجو برای بهبود مستمر است ولی این معنا زمانی کامل می شود که مشارکت کارکنان را به همراه داشته باشد.
فلسفه و ذهنیت کایزن:
1- تعهد و پشتیبانی از گشودگی در مدیریت سازمان
2- سرزنش کردن و قضاوت های عجولانه موقوف
3- تعویض قدرت و اختیار
4- تاکید بر توانائیهای ناشناخته نیروی کار که وظایف ضمنی سازمانی را بر عهده دارند
5- تبادل کامل اطلاعات / اهداف تعریف شده
6- حل مسا له و استفاده از مفهوم کار تیمی
7-انعطاف در غنی سازی و توسعه وظایف کارکنان در سطوح مختلف
8- حداکثر استفاده از خرد نیروی کار برای بهبود مستمر
9- حذف مستمر اتلاف ها(فعالیتهای فاقد ارزش افزوده)
10- توجه کامل به ریزه کاری ها
در جستجوی کارمند خلاق
انسان برای پیشگیری از پیامدهای ناخواسته این انفجار اطلاعاتی می بایستی از مغز خود مدد بگیرد تا بتواند زندگی سالمی برای خویش فراهم نماید.شاد و با امید زندگی کند و به دور از اضطراب و نگرانی فعالانه تلاش نماید و علاوه بر داشتن یک زندگی خلاق و سالم در توسعه جامعه خود نیز نقش مثبت داشته باشد.
انسان از بدو کودکی برای زندگی کردن می بایستی مورد حمایت خانواده قرار گیرد و خانواده نیز باید از طرف سازمان های اجتماعی حمایت شود و این دو همچون دو رکاب یک دوچرخه هستند که اگر به خوبی نقش خود را ایفا کنند به راحتی چرخ توسعه را به سمت جلو به پیش می برند و به زبانی دیگر انسان هایی که در ساختار خانواده و ساختارهای اجتماعی ایفای نقش می کنند باید از توانمندیها و قابلیت های لازم برخوردار بوده و علاوه بر برخورداری از علم و دانش روز از مهارت های لازم را برای انجام وظیفه برخوردار باشند. چنین انسانی هایی باید ایده های جدید داشته و بتوانند آنها را عملی سازند ، هم مسائل اطراف خود را کشف کنند و هم بتوانند آنها را حل کنند.
نقش و جايگاه مديريت مشاركتى در ارتباط با رضايت شغلى كاركنان
سؤالى كه در اين ميان قابل طرح است اين كه آيا هر قدر سنوات خدمت كاركنان بيش تر باشد، مشاركت دادن آنان در تصميم گيرى هاى سازمانى، رضايت شغلى بيش ترى براى كاركنان فراهم مى كند؟ و آيا هر قدر ميزان تحصيلات كاركنان بيش تر باشد، مشاركت دادن آنان در تصميم گيرى هاى سازمانى، رضايت شغلى بيش ترى براى آنان فراهم مى آورد؟
منظور از «مشاركت كاركنان» كليه اقداماتى است كه ميزان نفوذ و مسؤوليت كاركنان را در فرايند تصميم گيرى، از طريق نمايندگى مناسب در سطوح گوناگون سازمان افزايش مى دهد.
منظور از «رضايت شغلى» تمايلات عاطفى افراد نسبت به نقش هاى شغلى خود است. تحقيقات نشان مى دهد كه بين مشاركت كاركنان داراى سنوات خدمت بالا و تحصيلات بالا و رضايت شغلى بيش تر ارتباط مستقيمى وجود ندارد.
۱۵ ترفند کلیدی در حل مسئله
مهمترین کار یک مشاور حل مسائل سازمانی است که توسط کارفرما به او ارجاع میشود. دربارهی فرایند حل مسئله بارها صحبت شده است. فرایند حل مسئله شامل فعالیتهایی چون: تعیین مسئله، شناخت مسئله، ریشهیابی مسئله، تدوین راهحلهای احتمالی و ارزیابی و انتخاب راهحل برتر است. هر یک از این فعالیتها در جای خود دارای نکات بسیار ریز و مهمی هستند. در همین راستا در این پست به چند ترفند کلیدی در حل مسئله اشاره میشود. این ترفندها بهنوعی جزئیات کلیدی فرایند حل مسئله را تشریح میکنند:
- پیش از هر کار، ابتدا مسئله را تعریف کنید.
- فقط برای حل مسائلی زمان بگذارید که واقعا اهمیت دارند.
- هر فرضیهای در مورد هر چیزی که دارید را آزمایش کنید (حتی اگر بیربط به نظر میرسد.)
- معیارهای ارزیابی تعیین کنید (بهویژه برای پاسخ به این سؤال: مسئله کی حل شده است؟)
- متغیرهای درست را برای حل مسئله بسنجید.
- از مهارتهای مدیریت پروژهی خود استفاده کنید (حل یک مسئلهی بزرگ، یک پروژه است.)
- به دنبال افراد دارای راهحل باشید نه افراد صاحب مسئله!
- بهخوبی ارتباط برقرار کنید.
- از درمانهای مقطعی و کوتاهمدت بپرهیزید؛ علل واقعی و اساسی را بیابید و درمان کنید.
- راهحلهای اثربخش را انتخاب کنید و راهحل منتخب را بهصورت کامل اجرا کنید.
- تعهداتتان را بهصورت کامل اجرا کنید.
- همهی کارها ضروریاند؛ هیچ چیزی اضافی نیست.
- برای مقابله با اشتباهات برنامه داشته باشید.
- معیار تکمیل و استاندارد فعالیتهای مربوط به فرایند حل مسئله را مشخص کنید.
- از کسانی که به شما در حل مسئله کمک میکنند، تشکر کنید.
دو گدا که بازاریابی بلد بودن
مردم زیادی که از آن جا رد می شدند، به هر دو نگاه می کردند و فقط در کلاه کسی که پشت صلیب نشسته بود پول می انداختند.
کشیشی از آن جا می گذشت، مدتی ایستاد و دید که مردم فقط به گدایی که صلیب دارد پول می دهند. رفت جلو و گفت: رفیق بیچاره من، متوجه نیستی؟ این جا مرکز مذهب کاتولیک است. مردم به تو که ستاره داوود گذاشتی پول نمی دهند، به خصوص که درست نشستی کنار یه گدای دیگری که صلیب دارد. در واقع از روی لجبازی هم که باشد مردم به او پول می دهند نه تو.
گدایِ پشت ستاره داوود رو کرد به گدایِ پشت صلیب و گفت: هی "موشه" نگاه کن کی اومده به ما بازاریابی یاد بده؟!!!
منبع:
برگرفته شده از وبلاگ : /http://www.pourghaz.blogfa.com
نقش محیط کار در سلامت کارکنان
محیط کار از آن دسته مکان هایی است که فرد بخش زیادی از وقت خود را در آن سپری می کند. بر این اساس عوامل موجود در محیط کار نیز عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین چالش بهره وری و کارایی در محیط های کاری از آن دسته موضوعاتی است که محیط کاری را تحت تاثیر قرار داده و مهم تر از آن نیروی کار را متاثر می سازد.
عوامل متعددی وجود دارند که در محیط کار بر سلامت افراد تاثیرگذار است. به عنوان مثال برخی مشاغل در محیط باز و برخی دیگر در مکان های بسته قرار دارند. میزان روشنایی در محیط بسته بسیار حائز اهمیت است.